Tak, mam opóźnienia dokładnie drugie tyle.
Ale to nic. Walczę.
A oto, co w czwartym miesiącu potrafi dziecko.
- Przybyło na wadze 500 - 600 g, urosło 2 - 3 cm.
- Świadomie wyciąga rączki po zabawkę, otwiera również buzię, chcąc ją "zjeść". Świat nadal poznaje smakiem - potrafi tak poznać swoje zabawki, ubranka oraz mleko mamy.
- Wydaje głoski: "w", "f", "th", "s". Zaczyna też "mówić" pierwsze sylaby, takie jak: "da-da", "ba-ba", "gu-gu". Śmieje się i piszczy. Należy do niego dużo mówić, aby pobudzać rozwój mowy.
- Potrafi długo utrzymać uniesioną główkę - prosto, leżąc na brzuchu.
- Potrafi podążać wzrokiem za przedmiotem oddalonym o ok. 20 cm od twarzy, obracając główkę o 180 stopni.
- Może już umieć przewrócić się z plecków na bok i z powrotem.
- Jego waga urodzeniowa podwoiła się.
- Dziecko lubi wsadzać rączki do buzi.
- Nie potrafi jeszcze trzymać dwóch przedmiotów jednocześnie.
- Niektóre dzieci w tym czasie są w stanie przespać nawet 6 - 7 godzin bez przerwy.
- Pory karmienia są już mniej więcej stałe (co 3 - 4 godziny). Dziecko ssie przez ok. 15 min. (ale jest to bardzo indywidualna kwestia). Karmione jest ok. 6 razy na dobę.
- Wszystko, co może, wkłada do buzi.
- Rozwija się manualnie i chętnie sięga po kolorowe przedmioty, próbuje już obiema rączkami na raz.
- Rozpoznaje głosy, rysy twarzy, zapach, a także dzieli świat na bliskich i obcych, lubianych i nie, potrafi to wyraźnie okazać swoim zachowaniem.
- Wspaniale potrafi się już bawić, reagować na to, w jaki sposób się do niego mówi, śmiać ze wspólnych "żartów" - zabaw.
- Interesują je kolory, ruch, zmiana, nowe dźwięki i przedmioty.
- Wciąż należy uważać na prawidłowy rozwój bioder - konieczne szerokie pieluchowanie, warto też układać dziecko na brzuszku w czasie czuwania.
- Umie składać ręce, uśmiechać się spontanicznie.
- Świetnie widzi nawet drobne przedmioty - okruszek, rodzynek, itp.
- Potrafi częściowo utrzymywać ciężar swojego ciała, opierając się na stopach.
- Niektóre produkty w sklepach oznaczone są, że można już je dawać dziecku... Specjaliści od laktacji zalecają jednak, aby dziecko karmione było wyłącznie piersią aż do szóstego miesiąca życia (wpływa to m. in. na rzadsze występowanie problemów żołądkowych, wzmocnienie systemu odpornościowego). Dlatego warto zaczekać z rozszerzaniem diety aż do tego czasu, chyba, że ktoś nie ma innej możliwości.
- Niektóre dzieci zaczynają w tym czasie ząbkować - to trochę trwa, więc warto się na to nastawić.
- Dziecko zaczyna zmieniać pozycję i oglądać świat z innej perspektywy. Nie powinno się jednak sadzać niemowlęcia, którego szyja i plecy wymagają mocniejszego podparcia, niż poduszka.
- Może pojawić się u dziecka nawyk ssania kciuka lub rączki. W tym momencie nie jest to niepokojące, problematyczne jest dopiero znacznie później.
- Lekarz może zauważyć u dziecka szmery w sercu, jednak okazuje się, że zdecydowana większość niemowląt (jakieś 80%) takie szmery ma i najczęściej są niegroźne - związane z zaburzeniami przepływu krwi w okresie wzrostu serduszka.
- Warto pokazywać dziecku inne pomieszczenia, służy to jego rozwojowi.
- Bardzo polecanym nadal jest masaż dziecka: poprawia rozwój mięśni, łagodzi kolki, problemy żołądkowe, stresy, może nawet wzmacniać system odpornościowy.
- Lubi spacery, podczas których może obserwować zmieniające się otoczenie oraz... spać. Trzeba zwrócić uwagę na temperaturę pomieszczenia, w którym śpi na co dzień. Zwykle w pokojach dzieci jest zbyt ciepło - stąd tak chętnie śpią one na zewnątrz.
- Dziecko potrafi okazać wyraźnie niezadowolenie. Zmieniają się też niektóre jego upodobania. Może teraz np. nie lubić jakiegoś momentu dnia - np. w czasie kąpieli. Rodzic powinien wykazać się elastycznością i spróbować wymyślić jakiś sposób na ominięcie lub zastąpienie nielubianej czynności.
- Dla dzieci ze skłonnością do odparzeń polecane są zasypki. Jeśli chodzi jednak o te podatne na alergie, lepiej używać naturalnych: mąki kukurydzianej lub ziemniaczanej.
- Warto rozpocząć pokazywanie czarno-białych obrazków. Polecam książeczki kontrastowe - już od trzeciego miesiąca.
- Dziecko może zezować (najczęściej nie jest to żadna wada).
- Powinno reagować na dźwięki. To bardzo ważne - dziecko, które nie słyszy, choć będzie gaworzyło, niestety nie nauczy się mówić. Warto sprawdzić, czy słyszy, np. grającą zabawkę, grzechotkę. Czy podąża wzrokiem za źródłem dźwięku, głosem? To najlepszy czas na rozpoczęcie kupowania takich zabawek - ale uwaga: dźwięk nie może być zbyt głośny, dziecko może się przestraszyć lub wręcz może mu to szkodzić. Umiar, jak zawsze, najlepszy.
- Zanikły już odruchy noworodkowe.
- Uniesione pionowo, podkurcza nóżki.
- Jest coraz bardziej aktywne w czasie czuwania. Uwaga! Im większa aktywność w czasie czuwania, tym lepszy sen.
- Bada własne ciało - przyszła pora na zauważenie, że ma nóżki.
- Dzieci, które protestują w kąpieli, warto przenieść na ten czas do innego pomieszczenia lub myć partiami.
- W razie gorączki można podać Paracetamol (najlepiej w czopkach w ilości 10 mg na 1 kg ciała).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Za każde słowo - bardzo dziękuję.